Eloge åt Bengt och SBTF arbete! Datarankingen är här – men ej färdig som Bengt skriver. Beslutet var att alla matcher skulle räknas. Där är vi ej än!!!
Men strunt i det. Det viktiga är att alla matcher kommer in från 1/7 eller 1/ 8!
DVS att systemet är klart! Sen kan systemet förbättras!
Som Wernesson skriver måste det finnas en stimulans att tävla mycket. Ändra!
Mästerskapstävlingar som USM, SM Veteran SM borde värderas med en faktor 2.
Alla DM matcher med en faktor 1,5. Ändra!
Synd om dom som tagit skalpar på tävlingar som ej får räkna dessa!
Analys: Det blir mindre elitspelare och klass 1 spelare som tävlar nationellt i Sverige – i alla fall inledningsvis! En tidigare klass 1 spelare är ofta klass 2 eller 3. Kan finnas skäl till att ändra klassindelningen efter en säsong.
Nu kör vi!
Hur kan man räknas som klass två i det nya systemet när man inte tävlat på åtminstone 5 år, bara seriespel, när andra tävlar febrilt för att komma upp i klasserna. Jag fattar inte riktigt hur det räknas. I det gamla systemet var jag nere i klass 4. Nåt som är skumt här!!
Såg precis på rankingen att alla andra klass 1/2/3 spelare i klubben låg efter på rankingen. Finns det någon logisk förklaring????, förutom att jag ju bevisligen måste vara bättre än alla dem andra i klubben. Äntligen har jag fått det bevisat, bäst i klubben!!!!
Med datarankingen är jag rankad på ett mer korrekt sätt. Tävlar inte så mycket och därav samlar jag inte så mycket poäng men nu i och med datarankingen blir det mer korrekt. Jag har bara en fråga och det är om det fortfarande kommer att finnas åldersklasser, alltså p12-hj20 i de flesta tävlingar.
Har pratat med flera spelare som säger att dem inte kommer tävla längre då det missgynnar deras poäng? Utan bara spela serie. Känns som det är nåt fel med systemet om det är så.
”Härligt!”, jag är övertygad om att de flesta tävlingar kommer att ha ungdomsklasser. Idag finns det regler om att vissa ungdomsklasser ska finnas i R1:or och R2:or så kommande säsong kommer det att finnas ungdomsklasser i de flesta tävlingar. När rankingkategorierna försvinner nästa säsong får vi se om SBTF inför liknande krav på ungdomsklasser. Om inte blir det upp till arrangörerna och jag tror arrangörerna kommer att ha ungdomsklasser. Möjligen kommer vissa arrangörer att byta ut några ungdomsklasser mot klass 6 och 7 istället.
Magnus Kindblom. Stjärnan över betyder absolut inte att de inte har licens ännu. För jag har själv tryckt dit att de har licens för säsongen 2011-12 för 14 dagar sedan.
Ungdomsramkingen kommer att vara enligt gamla modellen säsongen 2011-12, så uttagningen till t ex regions top 12, blir utifrån gamla rankingen.
En problem kan bli för arrangörer om man anmäler sig i t ex klass 3 och så är man klass 2 eller klass 4 när tävlingen ska avgöras – rörligheten upp och framförallt ner kommer att öka rejält.
Det blir ju månadsvis summering – och därmed upp eller nedflyttning klassvis, så lite rörigt blir det nog inledningsvis och svårt att sätta in finska och norska etc spelare i rätt klass.
Allt blir bra. Inkörningsproblem JA.
Bra för svensk pingis. Synd på de spelare som inte får räkna bra resultat.
Tror att subjektiv ranking kommer att gälla på SM, och Veterans Sm ytterligare ett år. Eller vad säger Jörgen Persson ( 11) ?
Spelare, som är mindre bra i högre serier, erhåller enligt mig ett alltför högt startrankingtal, då det räcker med endast en enda singelvinst under säsongen 2008-2009 i superettan för att erhålla startrankingtalet 2100 poäng, en enda singelvinst i division 1 för att erhålla 2000 startpoäng samt en enda singelvinst i division 2 för att erhålla 1750 startpoäng.
Högt klassade spelare, som spelar i en lägre serie, däribland jag själv, erhåller ett för lågt startrankingtal. Under 2006 lyckades jag att vinna två singlar av åtta i superettan. Om jag under säsongen 2008-2009 inte spelat alls i division 3, utan i stället spelat ett liknande antal matcher som år 2006 i superettan och lyckats vinna en av dessa, så hade jag i stället erhållit startrankingtalet 2100, vilket efter korrigering med pluspoäng för vinsterna och minuspoäng för förlusterna inneburit en startpoäng av cirka 2050 poäng, alltså hela 370 poäng högre än de nu tilldelade 1680 startpoängen. 2050 poäng hade dock varit alltför högt i förhållande till min spelstandard och jag hade då i stället tillhört kategorin i det första stycket.
Om jag inte spelat något seriespel alls under säsongerna 2008-2009 och 2009-2010, så hade startpoängen enbart blivit baserad på klasstillhörighet och klassningspoäng från den 1:a juni 2010, vilket blir 2000 + 113 x 0,75 = 2085 poäng.
Rent generellt så tycker jag att damspelare och ungdomar har tilldelats alltför låga startpoäng och sedan finns det ju också gamla storspelare, som inte spelat vare sig turneringar eller seriespel i någon högre serie, och därmed tilldelats toklåg poäng, exempelvis Jonny Åkesson med 1500 startpoäng, vilka därigenom sedan tillfogat moståndarna åtskilliga 52-minuspoängsmällar.
Det finns ju tydligen en del brister i metoderna vid tilldelning av startpoängen, då en spelare genom olika ageranden och tillfälligheter, men med samma spelstandard, kan tilldelas en startpoäng på 1680, 2050 eller 2085 poäng. Emellertid så kommer det väl antagligen att jämna ut sig någorlunda på sikt, i alla fall för flitigt tävlande spelare, då de som anser sig missnöjda med sin tilldelade poäng, själva har möjlighet att försöka höja den genom vinster mot högre rankade spelare.
Skrämmande inställning eller ej så är det nog så många kommer tänka, framför allt om man har som mål att närma sej elit tex.
Dessutom kan du gå till semi i tex klass 1 förlora matchen och ändå hamna på minus totalt under tävlingen? Eller ännu värre förlora en match i pool-spelet sen vinna hela tävlingen och gå minus? Känns inte som ett speciellt bra system var finns moroten att tävla? Visst är det kul med pingis men man vill väl att det ska ge lite poäng i en tävling?
Om det nu visar sej att det ofta blir liknade fall så beror det antagligen på att det kostar förmycket att förlora, se Wernersson post på sida 1.
Men vi får väl se hur det utvecklas, dessa problem kanske inte kommer uppstå i någon större utsträckning vem vet.
Kan även hålla med om att det blir lite konstigt att man kan vinna en tävling men ändå gå back poängmässigt. Samtidigt hoppas jag att folk inte spelar för att samla poäng, poängen är där för att bekräfta vilken nivå man är på och är i sig självt inget att sträva efter. Om man nu inte siktar på att gå upp i klasserna, men har man bara spelkvaliten till det tror jag man gör det ändå.
Ingångspoängen känns klart diskutabla, men det känns också som att det är svårt att hitta något helt rättvist system som skulle få med alla aspekter(hur dom än hade tagit fram startpoängen så hade det alltid funnits grupper som känt sig missgynnade). Man kan också diskutera -52 poängregeln och hur orättvis den är
men det finns faktiskt en +52 poängregel här som folk verkar glömt, vilket ju betyder att du kan vinna en match i poolen och plussa 50 poäng i densamma. I längden när alla serie och tävlingsresultat kommer in så kommer vi ha en klart mer rättvis bild av spelkapacitetet mellan spelare i Sverige.
Lite att fundera över:
Svenska schackförbundet hade denna poängberäkning på 1980 talet
Engelska Bordtennisförbundet 1990 talet
Norska Bordtennisförbundet någon gång på 2000 talet
Svenska Bordtennisförbundet 2011 (ej komplett)
Gamla klassindelningen byggde endast på matcher som spelats i nationella TÄVLINGAR det nya systemet är hittills upplagt efter matcher som spelats i SERIESYSTEMET för mig mycket konstigt.
Ungdomsspelare är pga av detta alddeles för lågt rankade….
TT Cordinatorlicensen skall i dagarna förnyas
finns de nya klasserna med där 6-7-8
Pingisbengan
Klart man kan vinna en tävling och ändå gå minus. Är man högst rankad så borde man vinna om inte så ska man tappa på rankingen. Varje match ska räknas och om man förlorar när man är favorit så ska det kännas tycker jag.
Jag ser en risk i att det inte blir så många som tävlar. Se på Danmark. Där finns i princip endast fyra ordentliga tävlingar om året. Men serie spelet är stort där över. Finns en risk att många endast kommer att spela serie spel i fortsättningen. Ger ju inget extra att tävla mer än i Yasakas UGP och de distrikt som har UGP får också en spänning i tävlingarna annars inget extra från seriespelet.
Om vi tar Danmark igen så har de prispengar ner i ungdomsklasserna för att kunna locka spelare. Är rädd för att det kan bli något liknade här också för att få spelare till tävlingarna.
Magnus i inlägg 18: Det går nu att se skillnader i startpoäng kontra spelkvalitet mellan spelare i olika geografiska regioner, men det fanns ju i det gamla systemet också. Om undergrupper med för hög eller för låg startpoäng i stor omfattning möter varandra inbördes i både tävlingar och seriespel, så kommer skillnaderna i stor utsträckning att kvarstå.
Damspelarna anser jag, såsom grupp betraktat ha tilldelats alltför låga startpoäng. De damspelare som enbart spelar seriespel i damserier och damklasser i tävlingar, kommer där enbart att möta andra spelare, som också har för låg startpoäng, och kommer därför att få det svårt att klättra i poängsystemet.
Men visst, på riktigt lång sikt ska det väl kanske kunna jämna ut sig bra ändå men då gissar jag att vi talar om väldigt långa tidsperspektiv och framtiden får här utvisa.
27.Anonym skriver:
04 juli 2011 kl 10:25
”Martin:
Vadå så nu kommer vi tävla för dem fina prisernas skull enbart?”
Ja, en fin handduk har vi väl alla nytta av? =)
Skämt åsido, tillhör själv de verkliga gräsrötterna och spelar if första hand för att det är roligt att spela. För mig är poängen enbart ett mått på hur jag ligger till och absolut inget som jag kommer att ta i beaktning när jag ska spela, varken turnering eller seriespel. Tror tyvärr att många resonerar annorlunda och tävlar enbart för att få en högre poäng.
Pingisbengan i inlägg 24, att inte tävlingar är med i startrankingen beror förmodligen på att SBTF inte har information om enskilda matcher, åtminstone inte för alla tävlingar. Fr.o.m. denna säsongen kommer de att ha den informationen.
Drivkraften att spela tävlingar måste förstärkas.
Dels för spelarna..
Dels för förbunden och klubbarna. Intäkterna till vår sport kommer i hög grad från tävlingsverksamheten. Minskar intäkterna får vi ännu större problem!!!
Inlägg 33, du får förklara lite närmare vad du menar. Menar du det där med att tävlingar från förra säsongen inte räknas? Det löser sig och betyder ingenting på sikt.
Man spelade med gamla klassningssystemet. Sedan så har jag hört att det inte ska räknas poäng från vanliga tävlingare heller denna säsong.. eller stämmer inte det?
Svar till Superted, som i inlägg 35 efterfrågar exempel på stora poängrankingsförändringar och till Tobbe, som i inlägg 27 av de ”Äldre kommentarerna” noterat att jag delar rekordet i klasstapp vid införandet av den nya datarankingen. Nu kanske jag även tillhör de som kan aspirera på titeln maximal poänguppgång , då ökningen under augusti månads rankingperiod ligger på cirka 340 poäng. Den svenska indelningen av spelare är ju verkligen föränderlig. Elitklassad under maj-juli, klass 3 under augusti månad och nu i september ganska nära klass 1, vilket gör mig till en önskemotståndare för långnabbsdeffare på 1500-poängsnivån, som nu lätt kan inkassera smärtfria 52-poängsvinster. Är det fler än jag som tycker att den maximala poängförlusten för en förlorad match bör sänkas från nuvarande 52 poäng ned till en mer rimlig nivå, exempelvis 20 poäng, vilket gäller i Norge?
Jag anser också att det borde införas någon form av bonuspoäng till de topp-placerade i tävlingar, dels för att öka tävlingsmotivationen och dels för att jag tycker att det är orimligt att exempelvis Robban Svanberg ”går minus” efter vinster i flera tävlingars elitklass.
Eloge åt Bengt och SBTF arbete! Datarankingen är här – men ej färdig som Bengt skriver. Beslutet var att alla matcher skulle räknas. Där är vi ej än!!!
Men strunt i det. Det viktiga är att alla matcher kommer in från 1/7 eller 1/ 8!
DVS att systemet är klart! Sen kan systemet förbättras!
Som Wernesson skriver måste det finnas en stimulans att tävla mycket. Ändra!
Mästerskapstävlingar som USM, SM Veteran SM borde värderas med en faktor 2.
Alla DM matcher med en faktor 1,5. Ändra!
Synd om dom som tagit skalpar på tävlingar som ej får räkna dessa!
Analys: Det blir mindre elitspelare och klass 1 spelare som tävlar nationellt i Sverige – i alla fall inledningsvis! En tidigare klass 1 spelare är ofta klass 2 eller 3. Kan finnas skäl till att ändra klassindelningen efter en säsong.
Nu kör vi!
(Anmäl kommentar)
Hur kan man räknas som klass två i det nya systemet när man inte tävlat på åtminstone 5 år, bara seriespel, när andra tävlar febrilt för att komma upp i klasserna. Jag fattar inte riktigt hur det räknas. I det gamla systemet var jag nere i klass 4. Nåt som är skumt här!!
(Anmäl kommentar)
Såg precis på rankingen att alla andra klass 1/2/3 spelare i klubben låg efter på rankingen. Finns det någon logisk förklaring????, förutom att jag ju bevisligen måste vara bättre än alla dem andra i klubben. Äntligen har jag fått det bevisat, bäst i klubben!!!!
(Anmäl kommentar)
sluta whina och spela till er platsen ni fortjanar
(Anmäl kommentar)
Med datarankingen är jag rankad på ett mer korrekt sätt. Tävlar inte så mycket och därav samlar jag inte så mycket poäng men nu i och med datarankingen blir det mer korrekt. Jag har bara en fråga och det är om det fortfarande kommer att finnas åldersklasser, alltså p12-hj20 i de flesta tävlingar.
(Anmäl kommentar)
Jag vill tacka Niklas Wernersson för en analytisk och intressant diskussion gällande för- och nackdelar med den nya datarankingen.
(Anmäl kommentar)
Har pratat med flera spelare som säger att dem inte kommer tävla längre då det missgynnar deras poäng? Utan bara spela serie. Känns som det är nåt fel med systemet om det är så.
(Anmäl kommentar)
”Härligt!”, jag är övertygad om att de flesta tävlingar kommer att ha ungdomsklasser. Idag finns det regler om att vissa ungdomsklasser ska finnas i R1:or och R2:or så kommande säsong kommer det att finnas ungdomsklasser i de flesta tävlingar. När rankingkategorierna försvinner nästa säsong får vi se om SBTF inför liknande krav på ungdomsklasser. Om inte blir det upp till arrangörerna och jag tror arrangörerna kommer att ha ungdomsklasser. Möjligen kommer vissa arrangörer att byta ut några ungdomsklasser mot klass 6 och 7 istället.
(Anmäl kommentar)
Magnus Kindblom. Stjärnan över betyder absolut inte att de inte har licens ännu. För jag har själv tryckt dit att de har licens för säsongen 2011-12 för 14 dagar sedan.
(Anmäl kommentar)
Vilken nerbajsad skit ranking inget gör dem rätt i de där nerbajsade skit förbundet tack höj
(Anmäl kommentar)
Är det någon som vet?( Exempelvis Bengt A eller tävlingsarrangörer på Öland och Gotland)
Kommer matcherna på öarna att räknas in i nya datarankingen?
(Anmäl kommentar)
Förbundet har i de senaste redovisningarna av svenskarnas världsranking uteslutit ”Axel” (190). Medvetet eller ?
(Anmäl kommentar)
10:58
Av vilken anledning lirar du och dina kompisar pingis? Skrämmande inställning.
Bra ny ranking, nu slipper vi en konstruerad poängjakt.
(Anmäl kommentar)
Ungdomsramkingen kommer att vara enligt gamla modellen säsongen 2011-12, så uttagningen till t ex regions top 12, blir utifrån gamla rankingen.
En problem kan bli för arrangörer om man anmäler sig i t ex klass 3 och så är man klass 2 eller klass 4 när tävlingen ska avgöras – rörligheten upp och framförallt ner kommer att öka rejält.
Det blir ju månadsvis summering – och därmed upp eller nedflyttning klassvis, så lite rörigt blir det nog inledningsvis och svårt att sätta in finska och norska etc spelare i rätt klass.
(Anmäl kommentar)
Allt blir bra. Inkörningsproblem JA.
Bra för svensk pingis. Synd på de spelare som inte får räkna bra resultat.
Tror att subjektiv ranking kommer att gälla på SM, och Veterans Sm ytterligare ett år. Eller vad säger Jörgen Persson ( 11) ?
(Anmäl kommentar)
Analys av datarankingens startrankingtal
Spelare, som är mindre bra i högre serier, erhåller enligt mig ett alltför högt startrankingtal, då det räcker med endast en enda singelvinst under säsongen 2008-2009 i superettan för att erhålla startrankingtalet 2100 poäng, en enda singelvinst i division 1 för att erhålla 2000 startpoäng samt en enda singelvinst i division 2 för att erhålla 1750 startpoäng.
Högt klassade spelare, som spelar i en lägre serie, däribland jag själv, erhåller ett för lågt startrankingtal. Under 2006 lyckades jag att vinna två singlar av åtta i superettan. Om jag under säsongen 2008-2009 inte spelat alls i division 3, utan i stället spelat ett liknande antal matcher som år 2006 i superettan och lyckats vinna en av dessa, så hade jag i stället erhållit startrankingtalet 2100, vilket efter korrigering med pluspoäng för vinsterna och minuspoäng för förlusterna inneburit en startpoäng av cirka 2050 poäng, alltså hela 370 poäng högre än de nu tilldelade 1680 startpoängen. 2050 poäng hade dock varit alltför högt i förhållande till min spelstandard och jag hade då i stället tillhört kategorin i det första stycket.
Om jag inte spelat något seriespel alls under säsongerna 2008-2009 och 2009-2010, så hade startpoängen enbart blivit baserad på klasstillhörighet och klassningspoäng från den 1:a juni 2010, vilket blir 2000 + 113 x 0,75 = 2085 poäng.
Rent generellt så tycker jag att damspelare och ungdomar har tilldelats alltför låga startpoäng och sedan finns det ju också gamla storspelare, som inte spelat vare sig turneringar eller seriespel i någon högre serie, och därmed tilldelats toklåg poäng, exempelvis Jonny Åkesson med 1500 startpoäng, vilka därigenom sedan tillfogat moståndarna åtskilliga 52-minuspoängsmällar.
Det finns ju tydligen en del brister i metoderna vid tilldelning av startpoängen, då en spelare genom olika ageranden och tillfälligheter, men med samma spelstandard, kan tilldelas en startpoäng på 1680, 2050 eller 2085 poäng. Emellertid så kommer det väl antagligen att jämna ut sig någorlunda på sikt, i alla fall för flitigt tävlande spelare, då de som anser sig missnöjda med sin tilldelade poäng, själva har möjlighet att försöka höja den genom vinster mot högre rankade spelare.
(Anmäl kommentar)
Stefan, när jag lade in licens på mig och några till försvann våra stjärnor. Kanske har SBTF missat de som lade in sig före 1/7?
(Anmäl kommentar)
Niklas Wernersson skrev:
”Emellertid så kommer det väl antagligen att jämna ut sig någorlunda på sikt”
Varför bara någorlunda?
(Anmäl kommentar)
Jag fatar inte ingågsvärdena riktigt. Varför ligger Max 598? vad jag kan se så har han ju inte en enda seger???
(Anmäl kommentar)
17:18
Skrämmande inställning eller ej så är det nog så många kommer tänka, framför allt om man har som mål att närma sej elit tex.
Dessutom kan du gå till semi i tex klass 1 förlora matchen och ändå hamna på minus totalt under tävlingen? Eller ännu värre förlora en match i pool-spelet sen vinna hela tävlingen och gå minus? Känns inte som ett speciellt bra system var finns moroten att tävla? Visst är det kul med pingis men man vill väl att det ska ge lite poäng i en tävling?
Om det nu visar sej att det ofta blir liknade fall så beror det antagligen på att det kostar förmycket att förlora, se Wernersson post på sida 1.
Men vi får väl se hur det utvecklas, dessa problem kanske inte kommer uppstå i någon större utsträckning vem vet.
(Anmäl kommentar)
Det blir manga skona poang till mig nar jag slar dig ar med adde i thailand pa traningslager.
(Anmäl kommentar)
Ingångspoängen förbryllar något.
Kan även hålla med om att det blir lite konstigt att man kan vinna en tävling men ändå gå back poängmässigt. Samtidigt hoppas jag att folk inte spelar för att samla poäng, poängen är där för att bekräfta vilken nivå man är på och är i sig självt inget att sträva efter. Om man nu inte siktar på att gå upp i klasserna, men har man bara spelkvaliten till det tror jag man gör det ändå.
(Anmäl kommentar)
Ingångspoängen känns klart diskutabla, men det känns också som att det är svårt att hitta något helt rättvist system som skulle få med alla aspekter(hur dom än hade tagit fram startpoängen så hade det alltid funnits grupper som känt sig missgynnade). Man kan också diskutera -52 poängregeln och hur orättvis den är
men det finns faktiskt en +52 poängregel här som folk verkar glömt, vilket ju betyder att du kan vinna en match i poolen och plussa 50 poäng i densamma. I längden när alla serie och tävlingsresultat kommer in så kommer vi ha en klart mer rättvis bild av spelkapacitetet mellan spelare i Sverige.
(Anmäl kommentar)
Lite att fundera över:
Svenska schackförbundet hade denna poängberäkning på 1980 talet
Engelska Bordtennisförbundet 1990 talet
Norska Bordtennisförbundet någon gång på 2000 talet
Svenska Bordtennisförbundet 2011 (ej komplett)
Gamla klassindelningen byggde endast på matcher som spelats i nationella TÄVLINGAR det nya systemet är hittills upplagt efter matcher som spelats i SERIESYSTEMET för mig mycket konstigt.
Ungdomsspelare är pga av detta alddeles för lågt rankade….
TT Cordinatorlicensen skall i dagarna förnyas
finns de nya klasserna med där 6-7-8
Pingisbengan
(Anmäl kommentar)
Klart man kan vinna en tävling och ändå gå minus. Är man högst rankad så borde man vinna om inte så ska man tappa på rankingen. Varje match ska räknas och om man förlorar när man är favorit så ska det kännas tycker jag.
På sikt blir detta finfint
(Anmäl kommentar)
Jag ser en risk i att det inte blir så många som tävlar. Se på Danmark. Där finns i princip endast fyra ordentliga tävlingar om året. Men serie spelet är stort där över. Finns en risk att många endast kommer att spela serie spel i fortsättningen. Ger ju inget extra att tävla mer än i Yasakas UGP och de distrikt som har UGP får också en spänning i tävlingarna annars inget extra från seriespelet.
Om vi tar Danmark igen så har de prispengar ner i ungdomsklasserna för att kunna locka spelare. Är rädd för att det kan bli något liknade här också för att få spelare till tävlingarna.
(Anmäl kommentar)
Martin:
Vadå så nu kommer vi tävla för dem fina prisernas skull enbart?
(Anmäl kommentar)
Magnus i inlägg 18: Det går nu att se skillnader i startpoäng kontra spelkvalitet mellan spelare i olika geografiska regioner, men det fanns ju i det gamla systemet också. Om undergrupper med för hög eller för låg startpoäng i stor omfattning möter varandra inbördes i både tävlingar och seriespel, så kommer skillnaderna i stor utsträckning att kvarstå.
Damspelarna anser jag, såsom grupp betraktat ha tilldelats alltför låga startpoäng. De damspelare som enbart spelar seriespel i damserier och damklasser i tävlingar, kommer där enbart att möta andra spelare, som också har för låg startpoäng, och kommer därför att få det svårt att klättra i poängsystemet.
Men visst, på riktigt lång sikt ska det väl kanske kunna jämna ut sig bra ändå men då gissar jag att vi talar om väldigt långa tidsperspektiv och framtiden får här utvisa.
(Anmäl kommentar)
27.Anonym skriver:
04 juli 2011 kl 10:25
”Martin:
Vadå så nu kommer vi tävla för dem fina prisernas skull enbart?”
Ja, en fin handduk har vi väl alla nytta av? =)
Skämt åsido, tillhör själv de verkliga gräsrötterna och spelar if första hand för att det är roligt att spela. För mig är poängen enbart ett mått på hur jag ligger till och absolut inget som jag kommer att ta i beaktning när jag ska spela, varken turnering eller seriespel. Tror tyvärr att många resonerar annorlunda och tävlar enbart för att få en högre poäng.
(Anmäl kommentar)
Pingisbengan i inlägg 24, att inte tävlingar är med i startrankingen beror förmodligen på att SBTF inte har information om enskilda matcher, åtminstone inte för alla tävlingar. Fr.o.m. denna säsongen kommer de att ha den informationen.
(Anmäl kommentar)
Drivkraften att spela tävlingar måste förstärkas.
Dels för spelarna..
Dels för förbunden och klubbarna. Intäkterna till vår sport kommer i hög grad från tävlingsverksamheten. Minskar intäkterna får vi ännu större problem!!!
(Anmäl kommentar)
Kul med en tråd som berör, nu har vi redan över 80 kommentarer
och det när pingisen i övrigt nästan e död här i juli månad
(Anmäl kommentar)
detta ranking system kommer att medföra lägre deltagarantal på tävlingar!!! : ) Att inte räkna med klassningspoängen är en katastrof!!
(Anmäl kommentar)
Inlägg 33, du får förklara lite närmare vad du menar. Menar du det där med att tävlingar från förra säsongen inte räknas? Det löser sig och betyder ingenting på sikt.
(Anmäl kommentar)
Hej! Skedde det några stora poängrankningsförandringar i enigspelen?
Skriv gärna ner några exempel!
Framför allt på några klass 3:or med nya systemet!
(Anmäl kommentar)
Gamla systemet gäller på öland och Gotland.
(Anmäl kommentar)
Jaså?… Är du helt säker på att man inte kan få eller tappa några poäng alls där?…
(Anmäl kommentar)
Jag missförstod nog frågan.
Man spelade med gamla klassningssystemet. Sedan så har jag hört att det inte ska räknas poäng från vanliga tävlingare heller denna säsong.. eller stämmer inte det?
(Anmäl kommentar)
Såg just på sbtf att matcherna på Öland kommer att räknas precis som dom på Gotland.
(Anmäl kommentar)
Precis… Det finns väl någon som kan nämna några exempel på poängtapp-poängtag på öland?
(Anmäl kommentar)
Hallå! Tänkte bara informera om att datarankningen uppdaterades 19 augusti…
(Anmäl kommentar)
Svar till Superted, som i inlägg 35 efterfrågar exempel på stora poängrankingsförändringar och till Tobbe, som i inlägg 27 av de ”Äldre kommentarerna” noterat att jag delar rekordet i klasstapp vid införandet av den nya datarankingen. Nu kanske jag även tillhör de som kan aspirera på titeln maximal poänguppgång
, då ökningen under augusti månads rankingperiod ligger på cirka 340 poäng. Den svenska indelningen av spelare är ju verkligen föränderlig. Elitklassad under maj-juli, klass 3 under augusti månad och nu i september ganska nära klass 1, vilket gör mig till en önskemotståndare för långnabbsdeffare på 1500-poängsnivån, som nu lätt kan inkassera smärtfria 52-poängsvinster. Är det fler än jag som tycker att den maximala poängförlusten för en förlorad match bör sänkas från nuvarande 52 poäng ned till en mer rimlig nivå, exempelvis 20 poäng, vilket gäller i Norge?
Jag anser också att det borde införas någon form av bonuspoäng till de topp-placerade i tävlingar, dels för att öka tävlingsmotivationen och dels för att jag tycker att det är orimligt att exempelvis Robban Svanberg ”går minus” efter vinster i flera tävlingars elitklass.
(Anmäl kommentar)
Ny datarankning uppe…
(Anmäl kommentar)